"Podczas spektaklu ciało aktora mima staje się zwierciadłem myśli i przeżyć emocjonalnych (...)"
Stefan Niedziałkowski
 
 
 
 
wersja polska english version
 
 
SILENCE OF THE BODY
MILCZĄCE CIAŁO

V Międzynarodowe Warsztaty Teatru Sztuki Mimu
V International Mime Art Theatre Workshops

Autor i dyrektor artystyczny - Stefan Niedziałkowski


Organizator: Związek Artystów Scen Polskich przy współpracy z Teatrem IMKA i Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie
Termin:25-28 maja 2013 r.





ARTYŚCI
Stefan Niedziałkowski
wybitny artysta mim, aktor, reżyser, choreograf, oraz autor scenariuszy dla teatru pantomimy, pedagog. W latach 1964-1975 aktor Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, od 1975 roku inicjator, współtwórca i aktor Sceny Mimów przy Warszawskiej Operze Kameralnej. W latach 1979-1993 działał jako artysta mim w USA gdzie w 1979 roku założył w Nowym Jorku szkołę sztuki mimu i stworzył własny zespół pantomimy. Był twórcą i wykonawcą wszystkich spektakli tego zespołu. Uczył sztuki mimu w amerykańskich uniwersytetach, wielokrotnie był zapraszany przez Marcela Marceau jako wykładowca do jego szkoły - Ecole Internationale de Mimodrame de Paris Marcel Marceau. W 1994 roku objął kierownictwo artystyczne Warszawskiego Teatru Pantomimy przy Państwowym Teatrze Żydowskim oraz założył Studio Mimów przy Teatrze na Woli. W latach 2000 – 2004 był autorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu w Teatrze na Woli. Od 2005 roku Studio Mimów działa przy Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki.
zobacz więcej informacji o Stefanie Niedziałkowskim

 
Do poprowadzenia V edycji międzynarodowych prezentacji i warsztatów "SILENCE OF THE BODY/MILCZĄCE CIAŁO" Stefan Niedziałkowski zaprosił wybitnych artystów pantomimy i teatru ruchu:
Lina do Carmo
choreograf i tancerka, od wielu lat mieszka w Niemczech i Brazylii. Po studiowaniu tańca i teatru w Brazylii i Stanach Zjednoczonych, uczyła się pantomimy w Paryżu u Marcela Marceau. W swojej pracy artystycznej łączy różne techniki ekspresji ciała z fantazyjnymi źródłami jej korzeni, tworząc wyjątkowy i organiczny język ciała w solowych i grupowych przedstawieniach takich, jak: „Victoria Regia”, „Fugitus”, „Viajante Da Luz”. Kreacje stworzone przez Linę do Carmo stanowią wyraz jej tożsamości kulturowej. Za pomocą swojego ciała przekłada emocje i historie zaczerpnięte z jej rodzimej kultury na język sztuki tańca. Ponadto jest wykładowcą m.in. w Tanzhaus w Duseldorfie, Tanz Woche w Wiedniu i Ecole de Mimodrame w Paryżu.

Terry Press
współpracował ze Stefanem Niedziałkowskim w Nowym Jorku na przełomie lat 1981-1990, pełnił on wówczas funkcję wykładowcy w New York Academy of Mime Stefana Niedziałkowskiego, był również jego asystentem, a także aktorem grającym główne role w jego grupie teatralnej noszącej nazwę „Mimedance Theatre”. Po opuszczeniu Nowego Jorku w 1991 roku Terry przeniósł sie do Tokio załozył tam szkołę dla mimów (Mime Class) gdzie spędził 15 lat, zajmujac sie zgłebianiem wiedzy o Ruchu Emocjonalnym. Podczas pobytu w Japonii Terry ulegając wpływom „Butoh Dance” oraz stosując techniki, których nauczył go Stefan Niedziałkowski, a także Butoh, stworzył swój własny niepowtarzalny styl nauczania i ćwiczeń, które tworzą bazę dla Ruchu Emocjonalnego.

Nobuko Press Kayashima
aktorka i współtwórczyni E-Movement Theatre, prywatnie żona Terry Press, u którego poznawała sztukę mimu w Tokio. Obecnie oboje zamieszkują w Meksyku, gdzie kontynuują swoją pracę artystyczną.

Philippe Minella
aktor, mim, tancerz, a także reżyser i autor, mieszka w Paryżu i w Erlach, w Szwajcarii, gdzie współnie z Iris Weder prowadzi „Eclat. Choreographisches Theater”. Studiował w Ecole Internationale de Mimodrame de Paris Marcel Marceau oraz u takich artystów , jak : Maximilien Decroux, Paweł Rouba, Stefan Niedziałkowski. Ludwik Flaszen wprowadził go do Teatru-Laboratorium Jerzego Grotowskiego, jednak do ukształtowania jego osobowości twórczej w kierunku tańca współczestnego przyczyniło się spotkanie z Caroline Mercade (choreografka i kierowniczka działu „Ciało i przestrzeń” w Conservatoire National d’Art Dramatique de Paris). Jego pasją jest odkrywanie nowych środków teatralnego wyrazu, przez co jest często angażowanym aktorem i reżyserem teatru eksperymentalnego. Wśród dzieł, które zrealizował, znajdują się takie utwory jak: „Clip Clop” i „I’Oeuf du vent” („Jajo wiatru”) taniec gestu i współczesna pantomima z Francois Chat. W 2001 roku jego spotkanie z Yves Lorelle, wykładowcą na Uniwersytecie Paris VIII i autorem książek o ciele i geście, budzi w nim jeszcze większe pytanie o teatralność ciała. Prowadzi wiele warsztatów i badań w dziedzinie techniki gestu, ruchu i teatru, pod hasłem „Ciało, serce i duch tworzenia” w Paryżu, Sztokholmie i w Wiesbaden. W 1990 roku spotyka Szwajcarkę Iris Weder, z którą łączą go wspólne zainteresowania artystyczne, w 1995 roku zadkładają razem „Eclat. Choreographisches Theater” i tworzą wiele, bardzo ciekawych przedstawień. W swoim dorobku Philippe Minella ma wiele ról teatralnych i filmowych oraz osiągnięcia pedagogiczne.

Iris Weder
współzałożycielka „Eclat. Choreographisches Theater”, wspólnie z Philippem Minella. Swoją wiedzę o teatrze ruchu zdobywała najpierw w szkole baletowej Theatre Lucerne, w Lucernie, a następnie na kierunku Pedagogiki I analizy ruchu, System Chladek w szkole w Bazylei. Iris postanowiła kontynuować naukę w Paryżu, w Ecole Internationale de Théâtre Jacques Lecoq, a także równolegle w szkole mimu l'Ecole de Mime Corporel Dramatique Paris prowadzonej przez asystentów Etienne Decroux, Steve’a Wasson oraz Corinne Soum, gdzie miała możliwość występować na deskach ich teatru Theatre de l’Ange fou. Iris od dziesięciu lat koordynuje projekt „Theaterlink – schedul for young audence and school”. Od 2005 roku Iris Weder współtworzy festiwal noszący tytuł „Figuren Theater Festival Basel”, organizowany w Bazylei, a w 2006 dla Disentis-Sedrun Iris Weder przygotowała pierwszy festiwal nazwany Figurentheater Festival of Grisons.

Warsztaty odbywać się będą w Teatrze IMKA (25, 26 i 27 maja) oraz Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (28 maja).

Zobacz program warsztatów >>