Fot. Artur Oleszczuk

I Edycja
Między­narodo­wych Prezen­tacji Teatru Sztuki Mimu Si­lence of the Body/
Mil­czące Ciało

Organizator: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Autor i dyrektor artystyczny: Stefan Niedziałkowski

Spektakle:
Niepokój / Teatr Sztuki Mimu

Gościnne spektakle:
Prezentacja / Philippe Minella
Prezentacja / Marek Oleksy

Sobota–Poniedziałek

30/05/2009–01/06/2009

Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki

Pobierz:
Program
Plakat awers
Plakat rewers

Szanowni Państwo, Międzynarodowe Warsztaty Teatru Sztuki Mimu są moim najnowszym przedsięwzięciem, realizowanym przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie. Od roku 2005 działa tutaj moje Studio Mimów, w którym kontynuuję pracę twórczą, ukierunkowaną na badanie i doskonalenie sztuki milczącego aktora, tworzącego swój oryginalny teatr ruchu. Aby docenić piękno i tajemniczość Teatru Sztuki Mimu (nowoczesnej pantomimy) należy najpierw skupić się na pracy aktora mima, który zrezygnował ze słów w swojej sztuce i wybrał ruch jako najważniejszy środek wyrazu. Aktor mim działa w sferze ruchu i bezruchu, a więc w sferze głębokiej kontemplacji wewnętrznej i dynamicznej różnorodności przemian zachodzących w ciele. Jego milczące ciało staje się instrumentem dramatycznego wyrazu i zwierciadłem zmieniających się myśli i przeżyć emocjonalnych. Sztuka aktorska artysty mima polega na jego umiejętności zobrazowania stanów całkowitego milczenia. Na scenie mim jest twórcą, ilustrując w tym samym czasie każdą istotną zmianę zachodzącą w kreowanej przez niego postaci oraz w otaczającym świecie. Oznacza to, iż musi on uczynić widzialnym wszystko to, co zamierza przedstawić w swoim spektaklu, a więc: postacie, przedmioty, przestrzeń, a nawet czas oraz bohatera, którego kreuje. Przez ruch zapełnia pustą przestrzeń pulsującym życiem, pozostając cały czas w całkowitym milczeniu. Artysta mim chłonie wszystko to, co charakterystyczne dla życia. Przetwarzając doznania w umyśle poprzez własne ciało, ukazuje odbicie prawdy, objawiając publiczności tylko to, co istotne, lecz trudne do wyrażenia słowami. Aktorstwo mima powinno być esencją prawdy, a więc autentycznym, organicznym przeżyciem wewnętrznym aktora. O sile działania sztuki aktorskiej nie decyduje ani pomysłowość przedstawienia, ani rekwizyty, kostiumy, światła czy dekoracje, a nawet muzyka. Czynnikiem decydującym jest wyłącznie osoba aktora. Nie waham się stwierdzić, że źródłem oraz istotą sztuki aktorskiej w teatrze ruchu jest właściwie pojęta sztuka mimu, w której artysta mim staje się aktorem milczącym. Dlatego właśnie warsztaty te nazywam „Milczące Ciało – Silence of the Body”. Spotkania warsztatowe poprowadzą wybitni artyści teatru pantomimy i teatru ruchu. Stefan Niedziałkowski

Warsztaty

Nowy spektakl Studia Mimów Stefana Niedziałkowskiego zatytułowany "Niepokój" będzie prezentowany każdego dnia podczas warsztatów o godzinie 19:30. Wszystkich zainteresowanych udziałem w warsztatach prosimy o przesłanie imienia i nazwiska oraz numeru kontaktowego drogą mailową:


mckis@mckis.waw.pl

+48 0 22 586 42 14

Spektakle

Niepokój performance thumbnail

Niepokój

Teatr Sztuki Mimu

Zaproszeni Artyści

Philippe Minella

Aktor, mim, tancerz, choreograf, reżyser. Studiował w Ecole Internationale de Mimodrame de Paris Marcel Marceau oraz u takich artystów mimów jak: Maximilien Decroux, Paweł Rouba i Stefan Niedziałkowski. Dodatkowo Ludwik Flaszen wprowadził go w tajniki Teatru-Laboratorium Jerzego Grotowskiego a Caroline Mercade przyczyniła się do ukształtowania jego osobowości twórczej w kierunku tańca współczesnego. Jest często angażowany jako autor i reżyser teatru eksperymentalnego a w swoim dorobku ma wiele ról teatralnych i filmowych. Realizuje się również jako pedagog. W 1995 roku w Szwajcarii, z Iris Weder, założył „éclat. Choreographisches Theater”, gdzie wspólnie tworzą spektakle.

www.eclat-theater.ch

Marek Oleksy

Artysta mim, pedagog techniki pantomimicznej. Zadebiutował w roku 1971 w Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. W ciągu ponad trzydziestu lat kariery artystycznej brał udział we wszystkich przedstawieniach tego Teatru, a w roku 1989 pełnił obowiązki dyrektora naczelnego. Uczył techniki pantomimicznej w zespole Tomaszewskiego, prowadził Międzynarodowe Warsztaty Pantomimiczne w Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. W roku 1993 wziął udział w dziele operowym Karla Stochausena „Dienstag aus Licht”. Laureat licznych nagród: Brązowej Iglicy, Srebrnej Iglicy, Odznaki Zasłużonego Działacza Kultury, Nagrody Miasta Wrocławia za osiągnięcia artystyczne, Srebrnego Krzyża Zasługi. W latach 2003–2007 wykładał pantomimę w krakowskiej PWST na Wydziale Zamiejscowym we Wrocławiu.